Wat doe je als je kind een steeds groter gevaar vormt voor zichzelf én anderen? En hoe ver kun je gaan om hem te beschermen? Het nieuwe boek van Priscilla en Chantal van Gastel, Zonder jou, is op 20 september 2016 verschenen. Voor Priscilla was dit haar eerste boek, Chantal ken je waarschijnlijk van romantische chicklits als Geknipt voor jou en de Zwaar-serie. Voor mij waren beide schrijfsters nieuw.

In Zonder jou draait alles om Mick, het twaalfjarige zoontje van Valerie en Oscar. Mick heeft al zijn hele leven gedragsproblemen. Oscar en Valerie hebben al veel dokters gezien, vele therapieën en medicatie geprobeerd maar niets lijkt te werken. De gedragsproblemen van Mick worden erger naarmate hij ouder wordt. Toen hij bijvoorbeeld een jaar of vier was lachte hij als zijn moeder zich bezeerde. Oscar en Valerie probeerde hem dan duidelijk te maken dat het niet grappig was maar Mick was zo schattig, hij begreep het natuurlijk gewoon niet. Maar op zijn twaalfde krijgt hij een huisdier van zijn vader. Hij begint het dier pijn te doen en geniet hiervan. Mick is ontzettend impulsief, onberekenbaar en heeft last van woede-uitbarstingen. Oscar en Valerie zijn ten einde raad en Oscar ziet geen andere manier meer dan weggaan bij Valerie en Mick. Valerie weigert haar kind op te geven en zegt ‘nee’ tegen een instelling of internaat. Mick wordt echter steeds gevaarlijker en manipulatiever. Valerie kiest onvoorwaardelijk voor Mick, waardoor ze zichzelf en anderen in gevaar brengt. Ze is bang dat Mick  volledig ontspoort als zij niet langer voor hem kiest en ze is ervan overtuigd dat ze Mick kan helpen. Voor Valerie is het leven bijna ondraaglijk. Aan haar moeder heeft ze weinig steun, want die is alleen maar bezig met zichzelf en haar katten. Ze heeft wel een vriendin waar ze mee kan praten, maar ze durft Mick niet alleen te laten. Als gevolg ziet ze haar vriendin zelden. Als ze bij Mick is moet ze over alles wat ze zegt en doet twee keer nadenken omdat Mick misschien vervelend kan reageren. Als hij in een goed humeur is, probeert ze dit zo lang mogelijk vast te houden en wringt zich hiervoor in alle bochten. Aan zichzelf komt ze al helemaal niet toe. Uiteindelijk komt ze dan ook op een keerpunt als ze erachter komt dat haar vader in de gevangenis zit en hem voor het eerst ontmoet. Hij en Mick lijken als twee druppels water op elkaar. Dan besluit ze iets waarna er geen weg meer terug is.

De schrijfsters hebben gekozen voor een psychopathisch kind in de hoofdrol. Dit geeft  een hele boeiende invalshoek voor het verhaal. Het vertelperspectief wisselt tussen Valerie en Mick, waardoor je als lezer ook de gedachtegang van Mick meekrijgt. Hierdoor snap je hem beter, maar alsnog krijg je de kriebels van al zijn spelletjes die steeds verder gaan. Micks gedrag roept ook vragen op: kan een kind van twaalf zo goed manipuleren en ontsporen? Deze vraag houdt Valerie ook bezig in het boek. Hierdoor word je als lezer nog nieuwsgieriger naar de oorzaak van Micks gedrag.

Zonder jou is een boek dat je een beklemmend gevoel geeft en je niet meer loslaat. Ik voelde veel medelijden voor Oscar en Valerie. Beide staan ze zo machteloos en met zijn tweetjes hadden ze het altijd zo goed. Tegelijkertijd voel je een enorme spanning, want elke keer als Mick iets uithaalt, vraag je je af of het deze keer echt escaleert. De spanning bouwt heel erg op. Als lezer merk je ook dat Micks gedrag steeds gevaarlijker wordt en dat het uit de hand loopt. Het einde is dan ook een climax waar je even van bij moet komen. De afloop laat je met gemengde gevoelens achter, enerzijds is het verrassend en goed bedacht, anderzijds voel je je ongerust omdat het geen sluitend einde is.

Het is een grimmige thriller die je niet onberoerd zal laten!

Zonder jou
Chantal & Priscilla van Gastel