Slechte habits, we hebben ze allemaal. Sommige mensen geven te veel geld uit, andere lukt het niet te stoppen met roken of eten te veel junkfood. Ik doe al deze dingen. Lekker eten is echter één van de dingen die ik nooit wil opgeven, dus een tactiek is om mijn favoriete junkfood nog lekkerder te maken. Maar dan met verse ingrediënten en meer vitamines. Herken je dit probleem? Duik dan deze week de keuken in met één van deze recepten, ik beloof je dat het het waard is!

Tortilla pizza

Ik heb een bijzondere relatie met pizza. In mijn studentenhuis stond ik berucht om hoeveel diepvries pizza’s ik in de maand at. Het is er niet beter op geworden nu er een pizzeria in de straat zit. Als ik nog maar één ding zou mogen eten voor de rest van mijn leven zou het pizza zijn. I just can’t help myself. Gelukkig ontdekte ik een jaar geleden de tortilla pizza, en het was gelijk liefde op het eerste gezicht. Hopelijk maak ik jou er net zo blij mee!

Wat heb je nodig?
– Een pak tortilla wraps (meergranen voor extra healthy points)
– Een pot pastasaus naar keuze
– Strooikaas
– De pizzatoppings die jij het lekkerst vindt

En wat moet je doen?
Zo makkelijk als dit wordt een eigen pizza bakken nooit. Warm eerst je oven voor op 180 graden, en daarna kan je beginnen met je toppings preppen. Voor mij betekent dat het snijden van paprika, cherrytomaten, geitenkaas, mozzarella, gerookte kip, gerookte zalm, etc. Echt alles is lekker op pizza! Vervolgens pak je een wrap, kwak je er een dikke lepel pastasaus op en dan is het lekker decoreren en smaakcombinaties uitproberen. Laag strooikaas erover en 5-8 minuten in de oven tot de kaas gesmolten is: KLAAR! De wrap wordt heerlijk krokant en als je een beetje je best doet krijg je genoeg groente binnen voor de dag.

Zoete aardappel friet

Ik ben zelf niet de grootste patat eter, na 5 frieten ben ik er vaak wel klaar mee (ten vreugde van mijn vrienden die dan de rest krijgen). Maar de Franse frietjes van de McDonalds? Hou me tegen, echt, want ik eet de frituur leeg. Gelukkig zijn zoete aardappel frietjes uit de oven ook mega lekker. En laat de naam je niet gek maken, de zoete aardappel is in tegenstelling tot de gewone aardappel een groente bomvol vitamientjes. Hartstikke gezond dus 😉

Wat heb je nodig?
– Per persoon ongeveer een grote zoete aardappel
> in sommige supermarkten kan je nu ook gewoon zoete aardappelfrietjes uit de diepvries halen, mocht je iets meer te besteden hebben
– Kruiden naar keuze: paprikapoeder, knoflook, cajun kruiden, peterselie, allemaal hartstikke lekker!
– Een beetje olie

En wat moet je doen?
Verwarm je oven voor op 200 graden. Maak de zoete aardappels goed schoon en, mocht je dat lekker vinden, kun je ze schillen. Snijd de aardappel in frietjes en doe ze in een kom met een beetje olie en de kruiden zodat ze allemaal bedekt zijn. Verspreid de frietjes op een bakplaat met bakpapier en doe ze in de oven voor 25 tot 30 minuten. Je kan ze halverwege keren zodat ze aan alle kanten goed gaar worden. Beetje zout erover en eet smakelijk!

Tip: Wil je heel graag je frietjes dippen, maar in iets gezonders dan mayo? Maak dan een sausje van kwark, zout, peper en lente-ui.

Bonenburger

Dit recept kwam ik laatste bij Tasty (die van Buzzfeed) tegen, en ik kan niet wachten hem uit te proberen! Ik vind groenteburgers uit de supermarkt vaak een beetje flauw, dus het is veel chiller mijn eigen (gekruide) burgers te maken. Niet veel werk, wel veel voedingsstoffen.

Wat heb je nodig?
– 1 blik zwarte bonen, afgegoten
– 100 g gekookte (zilvervlies) rijst
– 1 blikje mais, afgegoten
– 1 ei
– 60 g broodkruim
– een paar plakjes kaas
– kruiden, bijvoorbeeld chilipoeder, paprikapoeder, knoflook
– toppings die je lekker vindt op je burger, zoals tomaat, sla, ui
– een broodje naar keuze

En wat moet je doen?
Soms spreekt een filmpje meer dan duizend woorden 😉 Kijk onder aan de pagina voor het filmpje!

Blauwe bessen pannenkoekjes

Natuurlijk worden pannenkoeken in Nederland vooral als avondeten gegeten, maar als ze zo gezond zijn als deze kan dat ook prima als ontbijt! Denk hierbij aan Amerikaanse pancakes met blauwe bessen. Natuurlijk is dit niet het meest gezonde ontbijt wat je kan nemen, maar hartstikke goed om eens mee af te wisselen en maar 44 calorieën per pancake!

Wat heb je nodig?
– 220 g Griekse yoghurt, 0% vet
– 1 ei
– 65 g bloem
– 1 eetlepel baking soda (in veel supermarkten te vinden bij de bakspullen)
– verse blauwe bessen

En wat moet je doen?
Doe de Griekse yoghurt in een kom en roer tot er geen klontjes meer inzitten. Voeg het ei toe en roer door elkaar heen. In een andere kom voeg je de bloem en de baking soda samen, daarna kan je de wet ingredients (het yoghurt-ei mengsel dus) daaraan toevoegen. Als het goed is heb je nu een heel dik beslag. Zet vervolgens je koekenpan op het vuur met een beetje boter of olie, en wacht tot deze goed warm is op een laag-medium pitje. Met een lepel kun je nu je beslag in de pan verspreiden. Hoe meer je het verspreid, hoe dunner je pannenkoek, hoe eerder hij gaar is. Vergeet ook niet een paar blauwe bessen over je pannenkoek te strooien! Wanneer je pannenkoek begint te bubbelen kan je hem flippen. Wanneer de blauwe bessen een beetje beginnen te sissen is je pannenkoekje klaar. Veel bakplezier!