De lucht is blauw (eh grijs), de sportscholen lopen weer vol en de diëten vliegen ons om de oren. Ondanks dat het lekkere weer dit jaar wat langer op zich heeft laten wachten, is het toch echt tijd om langzaamaan uit onze holletjes te kruipen en ons wintervachtje te laten vallen. Veel mensen zijn massaal bezig om gauw die overtollige vetrolletjes er nog af te krijgen voordat ze weer in de blote billen op het strand moeten. Máár, wat als je hier helemaal geen zin in hebt? Je veel te erg van lekker eten en genieten houdt om jezelf op een of ander stom regime te zetten? Dan zijn hier de tips voor hoe je de zomer alsnog prima door kan komen!

Tip 1: Besef dat eten leven is

Eten is niet alleen volgens Maslow een eerste levensbehoefte, maar lekker eten maakt je daarnaast ook echt gelukkig. Eten is een heerlijke sensuele ervaring die niet onderschat moet worden. Denk aan een heerlijke bak Ben & Jerry’s, die zo in je mond smelt en zich vervolgens in je dijen accumuleert. De reden dat eten gelukkig kan maken is omdat het ‘t beloningssysteem in de hersenen stimuleert net zoals seks en drugs dat kunnen doen (Di Chiara, Bassareo, 2007). Dat dit vooral op korte termijn bevredigend werkt maakt niet uit, geniet er gewoon van want eten is fantastisch en veel leuker dan jezelf aftrainen in een stinkende sportschool!

Tip 2: Blijheid maakt mooier dan een perfect lichaam

Komtie: schoonheid is iets wat van binnenuit komt. Hoe cliché het ook mag klinken. Wanneer iemand zichzelf op een streng dieet zet en alleen maar bezig is met zijn uiterlijk, worden mensen hier over het algemeen niet veel vrolijker van. Dit zie je aan ze. Wanneer mensen gelukkig zijn en blij zijn met zichzelf, hebben ze vaak een soort sprankel in hun ogen waardoor ze stralen. Dát is mooi! Niet maatje 34 met een chagrijnig gezicht omdat je de hele dag honger hebt.

Tip 3: Vind een sport waar je blij van wordt!

Hierbij zeg ik niet dat je helemaal niet moet sporten. Want sporten kan hartstikke goed doen als je iets doet wat je leuk vindt en je kan er veel positieve energie van krijgen. Mede namens de de natuurlijke feel good drug endorfine die wordt aangemaakt tijdens het sporten. Wel is het belangrijk om iets te vinden wat bij je past en waar je niet tegenop ziet om te gaan doen. Ga wat op onderzoek uit, volg hier een daar een (paal)danslesje, zumbalesje, een rustgevende yogasessie, of probeer hardlopen of wandelen eens uit. Probeer er vervolgens een wekelijkse of dagelijkse routine van te maken die makkelijk is om vol te houden. Dan zou het zomaar eens kunnen dat die summerbody zich langzaamaan alsnog tevoorschijn komt! als je moeite hebt met jezelf tot het sporten toe zetten: vind een sportbuddy zodat jullie elkaar kunnen motiveren. Ook helpt het dat als je niet gaat je niet alleen jezelf teleurstelt maar ook de ander en daardoor zeg je minder snel af!  


Tip 4: Houdt lange termijn doelen voor ogen

Aansluitend op de vorige tip is het belangrijk om je lange termijn doelen voor ogen te houden in plaats van dat dieet te gaan volgen waar je binnen een week 5 kg mee afvalt. Volgens het welbekende jojo-effect kom je de verloren kilo’s toch weer aan en misschien eindig je over een paar maanden zelfs zwaarder dan voordat je eraan begon. Een lichaam is niet gemaakt om zo snel kilo’s te verliezen. Wel kan het werken om voor ogen te houden waar je op langere termijn naar toe wil. Is dat gelukkig zijn? Blij zijn met wie je bent? Doen wat je leuk vindt? Als het daarvoor nodig is om inderdaad misschien een paar kilo kwijt te raken, doe dit dan rustig aan. Op deze manier zorg je dat het effect blijvend is! 

Tip 5: Kijk soms even om je heen

Soms kan het helpen om even realistisch om je heen te kijken hoe andere mensen eruit zien. Niemand is perfect en er zijn genoeg andere mensen met hier en daar een putje of vetrolletje. Niks mis mee. Dat je zo nu en dan iemand voorbij ziet komen die wel dat strakke lichaam heeft dat jij zou willen hebben is oké. Soms kan het helpen om dan te bedenken dat je vollédig met deze persoon zou moeten ruilen. Dus dat je niet alleen het lichaam krijgt, maar alles van deze persoon. Van persoonlijkheid tot levensgebeurtenissen. Vaak valt het dan nog best mee met hoe graag je eigenlijk zou willen ruilen!

And last but not least, over vier maanden is het alweer herfst en dan kan alles weer bedekt worden. Dus ga maar gewoon lekker genieten van die zomer en wees blij met wie je bent!

Referenties

Di Chiara, G. & Bassareo, V. (2007). Reward system and addiction: what dopamine does and doesn’t do. Curr Opin Pharmacol., 7, 69-76.