De vakantieperiode is voorbij. Daar zit je dan: blut, uitgezakt en depressief. Je had jezelf beloofd om in de vakantie echt iets aan studie, school of werk te doen. Helaas. Mislukt. Echter, is het nu tijd om de bittere realiteit te facen en weer aan de bak te gaan. Tentamens en andere zooi zullen zich toch echt in de nabije toekomst aan je gaan presenteren. Gelukkig hebben we hier wat tips voor hoe je alles weer oppakt (en inhaalt) zodat je alsnog gewoon je deadlines haalt!

Tip 1: Stel niet langer uit, begin nu

Hoe pijnlijk het ook is, van nog langer uitstellen zal je to-do list niet kleiner worden. Geef jezelf een trap onder je reet en begin nu. Schrijf op wat er nog ligt. Maak een planning. Sla dat boek open. Duik de bieb in. Een fijne (gratis) app die je hierbij kan helpen is Wunderlist, hiermee kan je makkelijk to-do lijstjes en overzichten maken, waardoor het afvinken ervan nog leuk wordt ook!

Tip 2: Samenvattingen

Oké, voor één keer dan, omdat het Kerst was. In sommige gevallen is het niet meer te redden om dat boek nog open te slaan voordat je tentamen hebt. Ga in dit geval over op samenvattingen, maar probeer er dan zoveel mogelijk te ronselen. Hierdoor kom je erachter wat de belangrijkste zaken zijn die er geleerd moeten worden en is de informatie uit de samenvattingen beter te interpreteren. Deze kan je bijvoorbeeld vinden via studeersnel.nl, Joho of bij medestudenten. In het geval je de behoefte hebt om de informatie uit het boek alsnog te vergaren, kan je dit altijd nog op je gemakkie na het tentamen doen.

Tip 3: Accepteer een leven in quarantaine

Het is belangrijk om ervoor te zorgen dat je je nu niet meer laat verleiden. Verhuis de komende weken naar de bibliotheek of barricadeer je deuren. Bind jezelf vast aan een stoel en accepteer dat dit even is wat het is. Feesten komt daarna wel weer. Naast dat je zo in turbo snelheid alles in kan halen, biedt een leven in quarantaine je een mogelijkheid tot zelfverrijking. De barre stilte zal je confronteren met jezelf en je gniepige gedachten waardoor je jezelf beter leert kennen. Dwaal alleen niet te lang af en zorg ervoor dat je nog wat eet en drinkt. Ook is het belangrijk om zo nu en dan toch even de deur uit te gaan om wat zuurstof te happen en door de kou te wandelen, dit bevordert de hersentjes extra!

Tip 4: Luister achtergrondmuziek!

Het luisteren van klassieke muziek kan voor betere taakprestaties zorgen (Rauscher, 1993). Ook blijkt het beluisteren van zogenaamde binaural beats positieve effecten te hebben op de activiteit in de hersenen (Reedijk, Bolders & Hommel, 2013). Ondanks dat de wetenschap er nog niet helemaal uit is over hoe dit allemaal precies werkt, is het ’t proberen zeker waard! Op Youtube zijn talloze tracks te vinden met titels als: “Retain information during studying”, “Hyperfocus” en “Accelerated learning”. Als dat niet motiverend (en placebo effect opwekkend) werkt dan weet ik het ook niet meer. Ook kan een achtergrondmuziekje simpelweg voor wat ontspanning zorgen waardoor je je beter kunt concentreren. Hier wat voorbeelden van tracks die je aan kunt zetten zodat je lekker kunt gaan knallen! Binaural Beats: https://youtu.be/zX5uBErUU9c. Klassieke muziek: https://youtu.be/vwIUJbIU57s.


Tip 5: Zoek lotgenoten

Last but not least: je bent niet alleen. Er zijn veel oenen die in hetzelfde schuitje zitten en ook geen donder hebben uitgevoerd in de afgelopen periode. Daarvoor was het immers ook vakantie, toch? Het kan helpen om mensen op te zoeken die er even belabberd voorstaan als jij, om zo de pijn wat te delen. Of samen te gaan studeren en elkaar wellicht zelfs wat te kunnen motiveren!  


En nu aan de bak jij, we can do it!