roasted-pumpkin-recipe-9568-3

Hallo lieve lezer, en welkom bij de eerste echte kookrubriek van dit seizoen. Deze maandelijkse rubriek is begonnen vanwege twee belangrijke feiten:

  1. Studenten hebben altijd geld tekort
  2. Studenten hebben altijd honger

Dit op zichzelf toont ons al een belangrijk probleem: als je niet oppast kan eten je halve stufi laten verdwijnen. Daarom willen we je als redactie graag laten zien hoe je voor weinig geld heel lekker én veel kan koken! Minimaal meerdere porties van één keer boodschappen doen dus. Daarnaast kan je binnenkort gedetailleerde productrecensies verwachten, zodat je zeker weet dat je waar voor je geld krijgt! Dat iets minder geld kost, betekent natuurlijk niet dat het ook skeer moet smaken 😉

Het dilemma van de pompoen
De eerste rubriek trappen we af met een in Nederland niet mega populair ingrediënt: de pompoen! Niet alleen voor je basic pumpkin spice latte chicks, met pompoen kan je ook ontzettend lekker avondeten. Laat je vooral niet afschrikken door de prijs, want al lijkt €3 voor één pompoen een flinke hap uit je portemonnee (bijvoorbeeld de biologische pompoen van de Albert Heijn), hier kan je minstens drie keer van eten! Wil je toch wat geld besparen? Kijk dan vooral eens bij je plaatselijke groenteboer: aan de Kanaalstraat in Lombok zijn er tientallen te vinden en zo bespaar je al snel de helft!  

Het grootste dilemma aan de pompoen is toch wel het snijden van het geval. Dit kan je zo een half uur zwoegen met kaasschaaf en aardappelschilmesjes kosten (and that ain’t pretty). Is het nog het begin van de maand en dus iets meer geld te besteden? Denk dan vooral eens aan verse (€1,99, Albert Heijn) of diepvries (€2,09, Albert Heijn) voorgesneden pompoenblokjes! Bedenk dan wel dat dit een stuk kleinere portie is, dus dat je hier helaas niet nog een paar dagen van kan eten. Keuzes!

Recept 1: Pompoen-wortelsoep met kokosmelk
Deze soep is een goede combinatie van oer-Hollands met de oosterse smaken van kokosmelk en sambal. Dikke aanrader, en voor een uurtje werk heb je een week lang heerlijke, herfstige soep! Zeker een leuke activiteit met vrienden, huisgenoten of je geliefde als het buiten guur is.

Nodig in de keuken
– blender of staafmixer
– grote soeppan

Ingrediënten voor een oneindige hoeveelheid soep
– wat olijf- of kokosolie voor in de pan
– 2 uien
– 3 tenen knoflook
– 1 middelgrote pompoen
> voor de lazy variant: 2 verpakkingen voorgesneden pompoenblokjes
– 1 winterpeen
– 2 groente bouillonblokjes
– 1 blik kokosmelk (400 ml)
– 1.5 liter water
optioneel: 2 grote theelepels sambal (sambal badjak is een aanrader!)

What to do?

  1. Begin met het snijden van al je ingrediënten. Mocht je in het bezit zijn van een knoflookpers, pers dan vooral je knoflook (scheelt je stinkende handen). De rest van de groente kan je lekker grof snijden.
  2. Zet je grote soeppan op het vuur, giet er wat olie in en laat even goed heet worden. Vervolgens kan je beginnen met de uien glazig bakken. Voeg pas wat later de knoflook toe, deze brand sneller aan! Vanaf nu kan je gaan genieten van de eerste heerlijke geuren, de afzuigkap is voor sukkels.
  3. Nu is het tijd om de pompoen en wortel in de pan te doen. Bak deze een paar minuutjes op tot ze iets zachter zijn.
  4. Voeg nu 1,5 liter water en twee groente bouillonblokjes toe. Roer door zodat de kruiden goed verdeeld worden. Open het blik kokosmelk en roer deze nog even door mocht het vet van de melk gescheiden zijn. Voeg daarna toe aan het water.
  5. Nu komt het makkelijke gedeelte: lekker een half uur later pruttelen!
  6. Voeg na een half uur twee grote theelepels sambal toe, of meer als je echt goed opgewarmd wil worden.
  7. Pureer het geheel met de staafmixer of gooi het in de blender.
  8. Klaar om op te eten! Van zichzelf al een vrij vullende soep, maar met wat brood erbij een complete maaltijd.

Recept 2: Pompoen couscous
Nog zo’n 100% herfstrecept: vlees, noten, paddenstoelen en pompoen. Wel in combinatie met multifunctionele couscous, wat overal bij smaakt. Vegetariër of geen liefhebber van noten? Zonder nog steeds super lekker, dus helemaal aan te passen op je eigen smaak.

Nodig in de keuken
– een maatbeker

Ingrediënten voor 4 personen (huisgenoten, of gewoon in je eentje meerdere dagen van eten)
– 1 ui
– olijf- of kokosolie om in te bakken en voor de couscous
– 250 g champignons
– 300 g (chipolata)worstjes
> vega? Quorn heeft vegetarische chipolataworstjes, of anders lekker weglaten!
– 450 g pompoen
> voor de lazy variant: 1 verpakking voorgesneden pompoenblokjes
– 300 g couscous
– 1 (runder)bouillonblokjes
> voor de vega variant kan je hier natuurlijk groentebouillon van maken
optioneel: 100 g pistachenoten

What to do?

  1. Begin bij het begin: de uien in halve ringen snijden. Ik zou je hier graag een tip voor geven, maar ik jank nog steeds altijd als een gek. Dus mijn tip? Gewoon door iemand anders laten doen.
  2. Maak ondertussen zelf de champignons even schoon met wat keukenpapier (of gewoon wc-papier, want we zijn niet fancy) en snijd ze daarna in plakjes.
  3. Mocht je voor de hele pompoen zijn gegaan, snijd deze dan in blokjes.
  4. Mocht je de pistachenoten gebruiken, hak deze dan grof. Vooral een groot hakmes is hier handig voor.
  5. Zet ondertussen wat water op voor de bouillon. Meng 600 ml water met een (runder)bouillonblokje en roer tot goed gemengd.
  6. Ik ben zelf geen fan van couscous maken in een pan, ik had altijd veel te veel water in verhouding tot de couscous. Ik leerde een veel makkelijkere manier: doe de couscous in een maatbeker en voeg scheutje voor scheutje water (in dit geval bouillon) toe. Gewoon elke keer tussendoor roeren, zodat de couscous het vocht opneemt, tot de consistentie voor jou perfect is. Voilà!
  7. Doe wat olie in een koekenpan en laat deze heet worden. Bak de worstjes in enkele minuten bruin. Voeg de uienringen, champignons en pompoenblokjes erbij.
  8. Voeg vervolgens de couscous en pistachenoten erdoorheen en hussel het goed door elkaar. Wat peper en zout erdoorheen, en klaar om te eten!

Recept 3: Pasta met pompoen, tomaat en kaneel
Dit recept werd door mijn nicht en vriendin Babette uitgezocht, die net in Italië is gaan wonen. Ze werd verliefd op een Italiaanse man, het land en het eten. Dit gerecht kwam ze daar vaker tegen, dus zocht ze voor ons familieweekend een replica om ons een stukje van Italië te laten proeven. Ik was meteen verkocht. Het gerecht is heerlijk verwarmend door de pompoen, tomaat en vooral de kaneel is een hit.

Oorspronkelijk vraagt het recept om gnocchi, ontzettend lekker maar niet zo studentikoos. Komen je ouders een keer langs en wil je ze imponeren? Probeer het dan zeker eens!

Ingrediënten voor 4 personen
– 1 kleine pompoen
– 1 ui
– 2 tenen knoflook
– 250 g cherrytomaten
– olijf- of kokosolie om in te bakken
– 500 g pasta naar keuze
> aangezien het om een dikke saus gaat, zou ik voor een gevormde pasta als penne of schelpjes gaan, hiermee kan je de saus perfect oplepelen!
– 50 g Parmezaanse kaas
– 2 theelepels kaneel
optioneel: 1 eetlepel chilipoeder, voor de echte warmte

What to do?

  1. Verwijder de pitjes en zaden uit de pompoen en snijd in blokjes.
  2. Snijd de ui in dunne partjes (zie tip recept 2). Snijd de tenen knoflook in plakjes.
  3. Doe wat olie in een grote pan en wacht tot deze heet is. Doe de blokjes pompoen, de uien, de tomaten, de knoflook, de kaneel en de optionele chilipoeder bij elkaar in de pan en bak dit op tot ze allemaal gaar zijn. Dit kan vrij lang duren, zo’n 20 minuten. Blijf regelmatig omscheppen.
  4. Zet ondertussen water op en kook de pasta gaar volgens de verpakking.
  5. Schep de pasta in diepe borden en verdeel het groentemengsel er over. Een beetje parmezaanse kaas er over strooien en eet smakelijk!

Hopelijk staat er de komende week pompoen bij jullie op tafel. Liever wat ongezonds? Check dan vooral de rubriek van volgende maand: dan gaat de redactie speciaal heel Utrecht door voor de beste en goedkoopste oliebollen!