In dit digitale tijdperk gaat communicatie veelal nog via taal. Facebookposts, whatsappmessages, online kranten en blogs; stuk voor stuk normale vormen van communicatie, waar we zoals jullie weten ook bij Geestig gebruik van maken. Maar door deze nieuwe technologische mogelijkheden zijn geschreven artikelen niet de enige manier om informatie over te brengen. Verschillende soorten video’s zoals vlogs worden steeds populairder, en misschien wordt het tijd dat Geestig hier zich eens wat meer in gaat verdiepen. Om te beginnen is Wikipedia weer eens geraadpleegd, zodat we tenminste weten waar we het over hebben.

Waar zoek je tegenwoordig als je een filmpje wil vinden? Juist, YouTube. Er zijn ontzettend veel mensen die regelmatig verschillende soorten video’s plaatsen op deze site. Sommige van deze YouTubers zijn uitgegroeid tot ware internet celebrities die iedereen kent. Lang niet alle succesvolle YouTubers ook verdienen geld met hun filmpjes, maar veel Youtubers met hoge aantallen views verdienen geld via bedrijven die betalen voor het plaatsen of aanprijzen van producten in hun video’s. Best een lucratieve hobby dus! Als je een beetje gaat rondstruinen op deze website zal het je echt verbazen wat voor idiote dingen mensen allemaal doen, en dit dan vervolgens ook nog eens filmen en delen met de hele digitale wereld. Een voorbeeld hiervan is het feit dat mensen de heetste peper op aarde eten, dit filmen, zo ongeveer drie keer sterven van de pijn, de rest van de dag lopen te huilen, en het resultaat vervolgens toonbaar maken op het wereldwijde web. Ook zijn er bij het YouTube kanaal Epic Meal Time mensen die echt de ziekste maaltijden bereiden, waar ze met gemak tienduizenden calorieën in verwerken. En Cemre Candar is een gast die met alles wat je maar kan bedenken in bad gaat, van Nutella tot Chilisaus. Dus heb je een gek idee en vraag je je af wat er gebeurt als je het uitvoert? Kijk even op YouTube, want er is vast al iemand geweest die hetzelfde idee had en dit heeft gedeeld met de wereld.

Naast deze epische video’s zijn er ook veel populaire vloggers. Een vlog is een videodagboek, waarbij mensen dus eigenlijk gewoon vertellen over hun dagelijks leven en dit online zetten. EnzoKnol is hier een bekend Nederlands voorbeeld van.

De redactie van Geestig kan natuurlijk niet achterblijven bij deze digitale trend; hoog tijd dat wij onszelf ook eens toonbaar gaan maken op film. We moeten toch op zijn minst een poging wagen om mee te gaan met de tijd, en bovendien is het een leuk experiment om te kijken of het nou lastig is om leuke video’s op te nemen. Ook wordt er gewerkt aan een snapchat account, waarop we ons verhaal kunnen bijhouden. We hebben al een aantal grappige concepten voor een aantal video’s, dus binnenkort zullen de eerste verschijnen! Houdt de facebook en de site goed in de gaten, want over een tijdje zullen jullie ons dus niet alleen zien shinen in woorden, maar ook in daden. En hebben jullie nog leuke, gekke of idiote experimenten die je ons graag zou zien uitvoeren op film? Don’t be shy en mail je idee naar redactiegeestig@alcmaeon.nl!

Heb je zelf ook nog leuke ideeën voor een artikel of een bepaald onderwerp waar je graag wat over wilt lezen? Mail dat dan naar: redactiegeestig@alcmaeon.nl.