Het is voor ons de gewoonste zaak van de wereld om alles te willen delen op internet. En stel je voor, daarnaast heb je nog duizenden volgers die elke stap die jij doet (lees: post) kunnen volgen. Wat kun je allemaal wel niet doen met deze macht? Zodra mensen met een volgeraantal wat bovengemiddeld hoog is hierachter komen, worden ze al snel benaderd door bedrijven die hun producten willen laten promoten, en maken hier ook goed gebruik van. 

Dit gebeurde ook bij Essena Oneill. Zij had op haar hoogtepunt wel 600.000 volgers op Instagram. Zij bezorgde bedrijven promotie door het dragen van hun kleding en het eten van hun eten en verdiende hiermee een goed inkomen, waar ze als 18-jarige prima van kon leven. Toch trok ze op een gegeven moment de stekker eruit. Ze was helemaal klaar met social media en de ‘nepheid’ die ze weerspiegelde. Ze verwijderde 2000 van haar posts, en onder de foto’s die ze liet staan veranderde ze het onderschrift. Hierin omschrijft ze hoe het op dat moment voor haar was om deze foto te maken, en hoe ze zich hierbij voelde. Voorbeelden hiervan zijn verhalen over hoe ze een dag lang niet had gegeten, en 100 verschillende foto’s met verschillende poses had gemaakt, alleen maar om de perfecte foto van haar buik in bikini op haar instagram te kunnen zetten. Het ziet er allemaal  simpel uit, en alsof het haar geen moeite kost, maar Essena zegt dat ze hier uren voor heeft gezeten, en dit obviously geen real life is. Haar social media pagina is niet hoe het echte leven eruit ziet.

Door haar plotselinge stop van social media, trok ze paradoxaal alleen nog maar meer aandacht op social media naar zichzelf toe. Wel verloor ze veel volgers. Ook haar instagram staat nu op privé.
Heeft Essena vervolgens bereikt wat ze wilde bereiken? Weten mensen nu dat social media geen real life is, en gaan ze hierdoor daadwerkelijk hun online levensstijl veranderen? Wat mij betreft niet.

Veel mensen die ook hun dagelijks inkomen verdienen via social media kwamen in opstand. Social media is net zo ‘real’ als je het zelf maakt. Youtubers starten de ‘stripped down challenge’ waarbij ze voor 10 minuten lang achter de camera zitten, en vervolgens niks aan hun video bewerken. ‘No rules, no cuts, no music’. Hier in praten zij over wat zij vinden van de situatie met Essena en hun kijk op social media. De meeste (bijna allemaal) zijn positief over social media. En logisch, zij verdienen hun brood op het internet. Maar daarnaast zeggen zij ook dat social media zo echt of nep is als je het zelf maakt. Mensen achter een instagramaccount hebben zelf in de hand wat voor foto’s ze plaatsen.

Andere bekende personen zoals Ed Sheeran gingen Essena achterna. Ook hij neemt (tijdelijk) een break van social media. Dit is dan wel om een hele andere reden, Ed vond namelijk dat hij zijn leven te veel via een scherm zag, en te weinig via zijn eigen ogen. En gelijk heeft Ed. Wij zien ons leven grotendeels via de schermen van onze telefoons en laptops. Maar stoppen met social media? Wat mij betreft is dat een beetje een overdreven reactie. In mijn directe omgeving zijn er weinig mensen met een bovengemiddeld volgeraantal op social media. De druk van social media ligt hierdoor ook een stuk lager, iedereen post wat hij/zij leuk vindt om te posten en verder niet. Daar is social media dan ook voor bedoeld. Geniet, maar gebruik met mate, zo ook online.