Tegenwoordig worden we dood gegooid met dieet-adviezen; de één nog tegenstrijdiger met de rest dan de ander. In de chaos van al dat goed bedoelde advies is het soms moeilijk om te beoordelen wat nou echt gezond voedsel is en wat niet. Wat duidelijk is, is dat ons moderne voeding volgepropt wordt met conserveringsmiddelen en kunstmatige kleur- en smaakstoffen. Het kan ook geen toeval zijn dat we als samenleving dikker zijn dan ooit. Misschien is het helemaal geen slecht idee om qua eten een stapje terug in de tijd te doen; terug naar onze neanderthaler-roots.

Die gedachte kwam ook op bij Loren Cordain, PH.D. Hij is de auteur van het boek The Paleo Diet (2005) en het voornaamste gezicht van de Paleo-beweging. Het idee hier achter is om het dieet van onze voorouders, de jagers-verzamelaars, te imiteren. Deze oermensen leefden nog voor de tijd van de agrarische cultuur en reisden rond, levend van de vruchten en noten die ze vonden en prooi waar ze op joegen. Een natuurlijke en actieve levensstijl dus. Volgens Cordain zouden wij daar vandaag de dag ook nog baat bij kunnen hebben.

Binnen het Paleo-dieet staan enkele voorschriften centraal. De belangrijkste hierbij zijn:

  • Meer proteïnen: Denk aan vlees, vis en andere dierlijke producten. Je dieet zou voor zo’n 19 tot 35 procent uit proteïnen moeten bestaan. Ook goed als je spieren wilt kweken in de sportschool trouwens.
  • Minder koolhydraten: Laat de boterhammen maar staan en pak een stuk vers fruit. Appels, bosbessen en rozijntjes zijn je nieuwe snacks voor bij de lunch.
  • Meer vezels: Ook al dwong je moeder je vroeger altijd om een bruine boterham te eten ‘want dan zijn gezonde vezels’, gaat dat er bij Paleo niet in. Je vezels haal je uit groeten als broccoli of wortels, die 8 keer meer vezels schijnen te hebben dan volkoren granen.
  • Meer gezonde vetten en Omega-3: Sla die avocado’s en visolie maar in.
  • Meer kalium, minder zout: Ja, döner is vlees en in vlees zitten proteïnen. Maar helaas vallen je bezoekjes aan de shoarmatent om 5 uur ’s ochtends na het stappen niet binnen je dieet, aangezien fastfood vaak vol zit met zout (en over de vetten zullen we het maar niet hebben).

Moet wel te doen zijn, toch? Hoewel het misschien niet zo drastisch is als een compleet veganistisch dieet, kan het soms toch verraderlijk lastig zijn Paleo vol te houden. Aardappels en brood zijn namelijk niet toegestaan en ook van zuivel zal je af moeten zien. Geen drinkyoghurt meer als ontbijt naar je vroege college dus. Maar er is ook goed nieuws: witte wijn mag wel! Eén glaasje bij het avondeten.

Ben je nieuwsgierig geworden en wil je ook wel een keer proberen om back to basics te eten? Probeer dan eens onderstaand eetschema aan te houden!

Ontbijt:

Sta tien minuutjes eerder op en maak een omeletje. Door af te wisselen met groenten (uien, broccoli, champignons, tomaatjes) zorg je ervoor dat het niet snel gaat vervelen. Vergeet niet wat kipfilet toe te voegen voor de proteïnen!

Lunch:

Salades zijn makkelijk klaar te maken én mee te nemen. Neem een flinke zak sla en maak er een feestje van. Avocado, komkommer, wortel, tomaat, rauwe spinazie; experimenteer naar hartenlust. Wil je iets meer pit toevoegen aan je salade, meng er dan wat amandelen of walnoten bij en de rest van de kipfilet die je niet in je omelet kwijt kon. Lekker economisch.

Avondeten:

Als je de kip inmiddels al zat bent, maak dan een stukje vis voor jezelf klaar. Zalm, tonijn of andere verse vis marineer je simpelweg met citroensap en kruiden zoals rozemarijn en bak je in olijfolie. De rest van je bord vul je met spinazie, asperges of artisjok. Voor het toetje kun je je tegoed doen aan sappig fruit zoals bessen of nectarines.

Snacks:

Koop een zakje voorgewassen worteltjes als tussendoortje of neem zelf een mix aan noten en rozijnen mee (ook goed brainfood voor tijdens het studeren!). Een appeltje voor de dorst is ook altijd nog een acceptabele snack.

Is het Paleo-dieet nou echt hét dieet voor een killer body? Daar zullen de meningen over verschillen. Het kan in ieder geval nooit kwaad om meer groenten te eten en overmatig zout uit de weg te gaan. Dus als we je nu enthousiast hebben gemaakt, is het zeker het proberen waard!