Tegenwoordig is eten en sporten een belangrijk onderwerp. Fit zijn is in. Eten is een kunst. Iedereen die daar behoefte aan heeft kan zich aansluiten bij het netwerken van sportievelingen en foodexperts. Hoe doe je dat? Maak simpelweg een Instagram account en noem hem ‘fitgirlvoornaam’ en de eerste stap is gezet. Wat nog rest is een paar workoutselfies en wat artistieke voedselfoto’s.

Terwijl ik dit schrijf werk ik mijn koolhydraatarme, veganistische, lactose- en glutenvrije salade naar binnen en staar ik vol afschuw naar een jongen die een broodje frikandel naar binnen schuift en dit wegspoelt met een flesje cola. Enig idee hoeveel calorieën daar in zitten? En neem dan op zijn minst nog light! Of nee wacht, dat zit volgestopt met aspartaam, daar krijg je kanker van. Waarvan niet tegenwoordig. Dit is een fictieve anekdote, maar ik zou zo een ‘foodie’ van Instagram kunnen plukken die deze uitspraak had kunnen doen. Hiermee wil ik geen foodies beledigen, ik voel me niet in deze positie omdat ik volgens mij zelf door mijn omgeving weleens zo word gezien.

Toen ik de titel van dit stuk aan het typen was, was tot mijn verbazing havermouttrutje een woord dat Word in zijn woordenboek heeft staan. Zo ver zijn we dus. Havermouttrutje is een begrip. Ik denk dat zeker iedereen die Instagram gebruikt wel eens een mooi belichte foto van een bakje havermout is tegengekomen met 8 soorten fruit, 3 verschillende zaden, cacaonibs en agavesiroop. Niks mis mee wat mij betreft. Ik hou van havermout met acht soorten fruit. Waar ik me wel aan stoor is de ‘intolerantiehype’. Vandaag de dag is 1 op de 3 mensen overgevoelig/intolerant voor gluten. In werkelijkheid is dit maar bij ongeveer 9% van de bevolking het geval. Ook lactose-intolerantie is erg populair. ‘Ik voel me zo opgeblazen na het eten van yoghurt’. Niet alleen zorgen deze zogenaamde intoleranties ervoor dat mensen zichzelf te kort doen aan bepaalde nuttige voedingsstoffen, maar ook worden mensen die echt deze intoleranties hebben hierdoor niet meer serieus genomen.

Ik denk dat je kan zeggen dat we lichtelijk zijn doorgeslagen. Alle dingen die voorheen nog standaard kost waren werden massaal vervangen door quinoa en gojibessen een tijd geleden. Hoewel deze hype redelijk is gaan liggen ben ik toch wel benieuwd waar dit vandaan kwam. Ik ben op onderzoek uitgegaan wat er zo bijzonder is aan quinoa en of het ook echt veel beter en gezonder is. Na het vergelijken van de voedingswaarden van 100g onbereide quinoa, couscous en pasta ben ik tot de volgende conclusie gekomen. Het eerste voordeel van quinoa dat ik overal las is dat het zeer veel eiwitten bevat. Om precies te zijn zit er in quinoa in vergelijking met respectievelijk couscous en pasta per 100 gram 3,7 gram en 2,7 gram meer eiwitten. Een goede reden om quinoa te kopen dus! Als je echter kijkt naar de overige voedingswaarden bevat quinoa van de drie de meeste calorieën, koolhydraten en vetten. Hier moet wel aan worden toegevoegd dat quinoa vooral gezonde omega-3 vetten bevat.  Ook zit er meer suiker in quinoa dan in couscous en bevat het evenveel vezels als pasta en minder dan couscous.

Quinoa is glutenvrij. Daar heb je het, de hele glutenintolerantie hype van de laatste tijd lijkt nu logisch. Voor mensen met een echte glutenintolerantie zou dit dus een oplossing kunnen zijn. Ik las ergens dat quinoa waarschijnlijk een paar belangrijke gunstige effecten op de stofwisseling heeft. Waarschijnlijk. Daar kunnen we niks mee natuurlijk. Tot slot schijnt het vol antioxidanten te zitten. Dit is natuurlijk gunstig en kan een reden zijn om af en toe een bordje quinoa te eten.

Al met al ben ik niet totaal omvergeblazen door de krachten van quinoa. Ik zou zeggen: als je glutenintolerant bent of je vindt het heerlijk, keep on eating! Vind je dat je net zo goed een hap grind naar binnen kan werken, dan eet je het lekker niet. De sleutel van een gezond eetpatroon is uiteindelijk dat je alles met mate eet. Er is niks mis met gezond eten, maar we moeten niet doorslaan en blijven genieten. Iedereen doet het op zijn manier. Wat je er ook van vindt, probeer de quinoakutjes in hun waarde te laten, dat zijn ook maar mensen.