“Oké, komend studiejaar ga ik naar alle colleges en ga ik gewoon de stof bijhouden”, “Vanaf nu ga ik drie keer per week sporten en ga ik minder snoepen”. “En dit keer ga ik me er écht aan houden.” Waarop je een week later naar buiten kijkt, ziet dat het keihard regent en denkt: “Mwah, dat college is vast niet zo belangrijk; ik lees het boek wel gewoon, en laat die sportschool ook maar zitten, die is me veel te duur eigenlijk”. Schuldgevoel tegenover jezelf weliswaar recht gepraat, maar zou het stiekem toch niet geinig zijn om voor een tentamen alleen nog maar de stof even te hoeven herhalen zonder een week lang in quarantaine te moeten omdat je alles nog moet inhalen? Daarom dit artikel om antwoord te geven op de vraag: hoe houd je jouw goede voornemens langer vol dan een week?!

Iedereen kent ze wel, de beruchte goede voornemens waarmee je je leven zal gaan beteren. Om nu dan echt de mooiste, slankste, slimste en gelukkigste versie van jezelf te worden die mogelijk is. Of ze nou in januari gemaakt worden of aan het begin van een nieuw school- of studiejaar, ik gok dat iedereen vroeg of laat wel eens compromissen met zichzelf heeft gesloten om bepaalde dingen te veranderen. Of dat nou gaat om meer colleges bijwonen, minder vlees eten, meer tijd voor jezelf nemen, vaker ‘nee’ zeggen, minder drinken of meer sporten. Óf allemaal tegelijk.

De ene persoon kan zich beter aan goede voornemens houden dan de ander; voor degenen die er wat meer moeite mee hebben volgen nu een aantal simpele maar doeltreffende tips:

  1. Stel kleine doelen, breid later uit

Om ervoor te zorgen dat je het overzicht houdt, is het belangrijk om kleine doelen te maken, eventueel op te schrijven, en deze één voor één uit te werken. Zo voorkom je dat het teveel in één keer wordt en daardoor opgeeft. Daarnaast creëer je een positieve spiraal, omdat elke behaalde stap je meer zelfvertrouwen geeft en daarmee meer kans van slagen voor de volgende stappen.

  1. Wees geen perfectionist in je doelen

Aansluitend op de vorige tip om niet te veel in één keer te willen, is het ook belangrijk om het niet perfect te willen doen. Dingen veranderen gaat met vallen en opstaan en kost tijd. Probeer na een misstap weer gewoon opnieuw te beginnen en accepteer dat er momenten zijn dat het niet perfect verloopt. Dat het nog een keertje voorkomt dat je in bed blijft liggen in plaats van naar je college gaat is oké, zolang je het daarna maar weer oppakt!

  1. Vind motivatie!

Nog belangrijker dan doelen opstellen is het vinden van motivatie, en nog beter; deze ook voor jezelf op te schrijven. Om een doel te laten slagen is het belangrijk om, op momenten dat het even moeilijk is, jezelf eraan te herinneren waar je het ook alweer voor deed. Wat het je allemaal op zal leveren op de lange termijn als je je nu aan je goede voornemen houdt; zoals een gezond en fit lichaam, extra geld, of die negen op dat tentamen zonder in quarantaine te hebben gemoeten.

And last but not least, don’t give up!

Tot in de collegezaal 😉