Ondanks het prachtige lenteweer van vorige week – waarin het niet zo hard waaide dat er hier dakpannen van het huis zijn gevlogen en er nog net geen mensen vermist zijn geraakt in de ozonlaag –  kán het zijn dat je die lentekriebels nog niet helemaal te pakken hebt. Terwijl die juist zo lekker kunnen zijn.

Ondanks dat ik vaak m’n best doe om mijn humeur niet door het weer te laten verpesten, en tevens mijn best doe om niet te overdreven vrolijk te worden van een mooi zonnige dagje (“want zoveel invloed kan het weer toch niet hebben op mijn humeur?!”), kan ik er niet onderuit: het heeft nou eenmaal invloed. Want hoe lekker is het als we binnenkort weer heerlijk naar het strand kunnen? Kunnen bbquen. Zóveel makkelijker leuke dingen kunnen doen; kleedje mee, wat eten mee, wat leuk gezelschap en heerlijk chillen maar ergens in een parkie. Lente en daarmee zon is warmte. Is buiten. Is kriebels. Is liefde. Is geluk. Is…… Ja. Toch best heel erg fijn gewoon. En voor de controle-freaks onder ons valt dat ook gewoon simpel fysiologisch te verklaren gelukkig, waarom het weer je stemming kan beïnvloeden. Gezien zonlicht de hersenen beïnvloed middels een verhoogde vitamine D afgifte. En waar een verhoogde vitamine D dan weer de aanmaak van serotonine ondersteunt, en deze laatste één van de belangrijkste neurotransmitters vormt die onder andere in stemming een grote rol speelt. Welke dus verbetert naarmate je meer zonlicht vangt (Al Anouti, Thomas 2013). En dit naast alle andere chillheid die de zomer simpelweg met zich meebrengt natuurlijk.

Maar goed, we kwamen hier voor wat overlevingstips om die doorkabbelende winterblues wat kleur te geven en wat lentekriebels te creëren ondanks dat het weer dus nog niet helemaal mee zat de afgelopen tijd. Al zag ik net het weerbericht en vanaf komende week belooft het weer toch ineens wat liever voor ons te gaan zijn! Maar goed, in case het weer je alsnog geen kriebels bezorgt of het toch ineens weer omslaat, volgen hier een aantal tips om zelf wat kriebels te creëeren:

Tip 1. Luister naar de vogeltjes

Om te beginnen kan het helpen om ‘s ochtends als je wakker wordt bewust eens even te luisteren naar de vogeltjes buiten. Hoe blij zij zijn dat er weer een nieuwe dag is aangebroken. Elke dag opnieuw zijn ze weer prachtig aan het fluiten en zingen. Misschien komt dat omdat ze kunnen vliegen en ze zich niet klaar hoeven te maken voor hun studie of werk en ze wat dat betreft redelijk vrij zijn, maar het kan ook zijn omdat ze zich gewoon weinig van het weer aantrekken. In ieder geval zouden we een voorbeeld aan deze beestjes kunnen nemen. Gewoon elke ochtend zingen, fluiten, je vleugels spreiden en misschien een poging doen om je raam eens uit te vliegen, dan ontstaan er vast wat kriebels!

Tip 2. Pas je voeding aan

Tryptofaan is een aminozuur dat door de hersenen gebruikt wordt om serotonine aan te maken, welke dus als eerder al gezegd belangrijk is voor het reguleren van stemming. Zorgen voor een tryptofaanrijk dieet zou er dus in plaats van zonlicht ook voor kunnen zorgen dat je stemming verbetert. Producten die belangrijke bronnen van tryptofaan zijn: bananen, kwark, melk, (pure) chocolade en kikkererwten. Over de hoeveelheden die benuttigd moeten worden om werkelijke effecten te bewerkstelligen zullen we het niet hebben, maar een reepie chocola extra per dag kan dus geen kwaad!

Tip 3. Breng veel tijd in de buitenlucht door

Ondanks dat de zon op dit moment nog niet elke dag volop schijnt, betekent dit niet dat je lichaam geen vitamine D aanmaakt. Elke dag een kwartier in de zon zitten (zonder bescherming) zou hierbij al genoeg zijn om de dagelijkse hoeveelheid vitamine D aan te maken/binnen te krijgen. Gezien 90% door zonlicht ontstaat en de overige 10% uit voeding. En daarnaast is buitenlucht gewoon super lekker en gezond. Dus, hop hop ga lekker de deur uit en adem wat kriebels in en wat stress eruit!

Tip 4. Zorg dat je verliefd wordt!

Als er iets is wat naast lentekriebels voor kriebels kan zorgen dan is het wel verliefd zijn. Ondanks dat er richting de lente en de zomer een verandering van je bioritme plaatsvindt en daarmee hormonen onder invloed van zonlicht die ervoor zorgen dat je sneller verliefd wordt, kan het ook andersom werken; ga gewoon op zoek naar een leuk en lekker iemand waar je op afstapt met als openingszin: “yo, het weer zit nog niet helemaal mee dus ik heb nog geen kriebels in mijn buik, zullen we daten?”. En vervolgens dus nog even verliefd zien te worden dus.

Tip 5. Lach lach lach

Volgens de Facial Feedback Hypothese waar al verschillende onderzoeken naar gedaan zijn, blijkt dat wanneer je een glimlach faked, dit een positieve invloed kan hebben op je gevoelsleven. Het komt erop neer dat wanneer je een blije gezichtsuitdrukking creëert, je je hersenen voor de gek houdt waardoor ze denken dat jij je dus goed voelt, wat een direct effect heeft door een verhoogde autonome activiteit in je lichaam (Soussignan, 2002). Lekker (nep) gaan lachen dus!

Tip 6. Wees dankbaar voor slecht weer

Als het ‘t hele jaar door lekker weer was geweest, dan hadden we er nu ook niet zo naar uitgekeken en zou het eenmaal zo ver nooit zo lekker zijn als dat het nu wordt. Daarnaast, als het nu al volop zomerweer was geweest had ik geen onderwerp voor de overlevingstips van deze maand geweten. Kortom, wees dankbaar voor het weer dat je gegeven wordt.

Tip 7. Boek een ticket en ga op vakantie

Mocht je weinig baat hebben bij voorgaande tips of ben je te lui om ze uit te voeren, dan kan je altijd nog gewoon een ticket boeken naar een warm land en er daar voor zorgen dat je weer gelukkig wordt.

Ofja, je kan ook gewoon nog heel eventjes geduld hebben natuurlijk.

Better times are cummin.

(En zo te zien komende week dus al, geniet ervan allemaal!)

Referenties
Soussignan, R. (2002). Duchenne smile, emotional experience, and autonomic reactivity: A test of the facial feedback hypothesis. Emotion, 2(1), 52-74.
Al-Anouti, F., Al-Ameri, S., Thomas, J., Abdel-Wareth, L., Devkaran, S., Rajah, J. & Haq, A. (2013). Sun avoidance among indoor employees leading to vitamin D deficiency and depression in the United Arab Emirates. International Jouranl of Medicine and Medical Sciences, 5(11), 503-509.